Ben je nieuwsgierig? Doe gratis mee en proef de sfeer bij Flevokick !

Taekwondo Total Defense

 

Taekwondo Total Defense is een zelfverdedigingsmethode die zich voornamelijk focust op zelfverdediging, en daardoor een groot voordeel kan zijn in echte bedreigende situaties. Deze methode is gebaseerd op het traditionele zelfverdedigingsonderdeel van Taekwondo 'Hosinsul'. Flevokick heeft deze verder uitgewerkt en vertaald naar de dagelijkse actuele situaties van deze tijd. Taekwondo, zo als we die kennen is een tactische vechtsport die voornamelijk in competitie verband wordt toegepast. Met als doel om de tegenstander te verslaan. Dit gebeurd vrijwel enkel met traptechnieken. Een taekwondo wedstrijd is dan ook een spectaculaire schouwspel van flitsende traptechnieken, schitterend om naar te kijken. Deze traptechnieken kunnen super effectief zijn. Echter, in een real life situatie is dat niet altijd mogelijk of voldoende. Als je bijvoorbeeld in een drukke kroeg staat of een steegje, is het vrijwel onmogelijk om een goede trap uit te delen. In een echte bedreigende situatie moet je in staat zijn om alles te gebruiken wat effectief is op dat moment. In dit programma wordt het hele lichaam als wapen gebruikt. Er wordt getraind met verschillende stoot, ellebogen, knieën, trappen, duwen/trekken, worpen, houdgrepen, grondgevechtstechnieken en wapens. Kenmerkend voor dit programma is het trainen met zeer uiteenlopende realistische situaties. De technieken zijn over het algemeen realistisch en simpel, gebaseerd op instinct en reflex waardoor het voor de beoefenaar veel gemakkelijker is om te leren en te gebruiken tijdens een aanval. Om deze reden kan vrijwel iedereen, ongeacht grootte, sterkte of fitnessniveau deelnemen aan deze verdedigingsmethode. TTD is bebouwd op 4 verdedigingsstrategieën en 4 trainingsonderdelen.

 


Verdedigingsstrategieën

 

 

 1- Gevaar analyse 

Inschatten van de situatie is erg belangrijk. Er is een verschil wanneer het om pesten gaat of een overval. Gaat het om één aanvaller of groepje? wanneer er sprake is van een gevaarlijke situatie, is het belangrijk dat je de omgeving waar je je in bevindt analyseert. Is het bijvoorbeeld op een donker steegje of midden in een park waar andere mensen aanwezig zijn? Nog belangrijker is dat je niet in paniek raakt, maar wees op je hoede door altijd voorbereid te zijn op een verassende aanval. Paniek is een abstract en complex begrip in de zelfverdediging. Iedere vechtsport staat en valt met de mentale vermogens van de beoefenaar. Daarom wordt er in dit programma veel aandacht besteed aan dit aspect.

2- Analyse van aanvaller

 Analyseer je aanvaller, is hij onder invloed? is hij verward? is hij mogelijk gewapend? Hoe sta jij er zelf in deze situatie? hoe is je gesteldheid op dat moment? Heb je iets bij de hand? sleutels, pen enz. Ben je met de fiets? Dat kan allemaal goed van pas komen. Deze kunnen allemaal als verdedigings- en/of aanvalsvoorwerpen gebruikt worden. 

            3- Wegkomen (onderhandelen)

Je houding wordt nu erg belangrijk. Laat merken dat je niet bang bent door stevig te staan en de aanvaller in de ogen aan te kijken. Praat luid en duidelijk, maar daag je aanvaller niet uit. Geef hem/haar geen gas! Onderhandel met de aanvaller, probeer deze van gedachten te veranderen en te overtuigen om hiermee te stoppen. Je kunt er ook voor kiezen om de aanvaller wat los geld te geven i.p.v. je dure telefoon of kleding. Een verslaafde ,als voorbeeld, wilt eigenlijk geen problemen, maar moet aan zijn dagelijkse portie drugs komen. 

        4- Uitschakelen (verwonden)

Je doel moet ten alle tijden zijn om geen geweld te gebruiken. Vaak is je (verbale) houding voldoende om de situatie onder controle te krijgen. Maar het kan zijn dat je niet anders kunt, en zou je moeten vechten om jezelf te reden. Je actie is dan altijd een reactie op de aanvaller! Afhankelijk van de situatie en de soort aanvaller, proberen je deze te overmeesteren of in de klem te zetten, verwonden en eventueel uitschakelen. let op, Kies altijd voor de veiligste weg! Geen ene techniek of methode geeft 100% garantie op succes!


4 trainingsonderdelen.